Activiteiten in 2002

Ted Polet

Expong 2002

Vroeg in de ochtend van vrijdag 25 oktober ontmoetten mijn zoons en ik Jan van Mourik op de boot naar Harwich, op weg naar Expo-NG in Swanley ten zuidoosten van Londen. Nadat wij rond de middag onze bagage in het hotel hadden achtergelaten gingen we bij een steeds grauwer wordende lucht op weg naar Tenterden, om een kijkje te nemen bij de Kent & East Sussex Railway. Helaas geen smalspoor, maar bijna even goed. Toen we aankwamen stond er een trein klaar, maar… het was een dieseltrein, en dat was niet echt de bedoeling, hoewel het een mooie was. Gelukkig zou er later nog een stoomtrein rijden. In de toenemende regen wachtten we op wat komen zou. Ik was hier jaren geleden geweest met Reinier Hendriksen en ik wist van de stevige helling in het spoor naar Tenterden. Zelfs met drie bakken er achter moest de voormalige Noorse stoomloc die deze vrijdag in dienst was er flink aan werken.

De rit heen en weer naar Bodiam duurt ongeveer twee uur en het leuke is dat je hier nog een typisch Engelse zijlijn uit de jaren 1920 tot 1960 aan het werk kunt zien. Compleet met mechanische beveiliging en overweghekken die over het spoor gaan. Ook interessant voor smalspoorliefhebbers. Ik waande mij terug in mijn jeugdjaren, toen ik nog de laatste Britse zijlijnen in bedrijf heb gezien.

De volgende dag waren we al ruim voor de openingstijd in het sportcomplex in Swanley, waar de show wordt gehouden. Als de deuren open gaan is het altijd vreselijk druk. Ook nu weer waren we niet teleurgesteld in wat er te zien was. Hoogtepunt van de show was de uitreiking 's middags van de Reinier Hendriksen Trophy, die deze keer werd gegeven aan Angus Watkins met zijn modelbaan Chapel Pill. Angus was zeer verrast om de trofee te krijgen.

We hadden het al verwacht door de weersvoorspelling: het leek wel of ik een abonnement heb op stormweer. In het hotel beweerde Christopher Payne dat het komt omdat ik als oud-zeeman over de Noordzee kom en golven maak. Op zaterdagavond begon het te regenen en werden de veerdiensten al vast afgelast. Zondagmorgen waaide het windkracht 11 en besloten we om te proberen door de Kanaaltunnel naar Calais terug te komen. Dat lukte, en na een onrustige rit leverden we Jan 's avonds af in Bergen op Zoom, waar Elma, zijn vrouw, ons gebakken eieren en broodjes voorzette. Rond half elf waren we thuis. Een tikje moe, maar best wel tevreden.

Meer foto's  

Valkenburg 2002

Vrijdag 21 juni begon een soort smalspoortrek naar het westen van het land. Sommige buitenlandse deelnemers aan de Nationale Smalspoordagen waren om 3 uur in de ochtend vertrokken om honderden kilometers te rijden of een vroege vlucht naar Schiphol te nemen. Anderen kwamen pas na middernacht op zaterdagochtend aan.

Er was een promotiestand van de 009 Society, bemand door Garry Whiting en Mick Thornton. Afgezien daarvan hadden we John & Jane Jacobs, Robin en Susan Winter en Chris O'Donoghue als deelnemers, en Don en Val Sibley uit België. Van de Dutch Group waren er banen van Henk Wust, Jan van Mourik, Derk Huisman, Rob Reinders, Ruud Wittekoek en mijzelf. Tot slot kwam de Greenwich & District Narrow Gauge Society op bezoek.

Foto's Jan van Mourik  

Foto's Mick Thornton: