Activiteiten in 2011
Ted Polet
Terugblik op 2011
Het afgelopen jaar was voor de Dutch Group een bewogen periode, ondanks het gebrek aan bijeenkomsten. We zijn welgeteld éénmaal bijeen geweest, bij Daan Biessels in Goes. Dat is niet abnormaal omdat we nogal verspreid wonen.
Eddy Bolderdijk
In augustus verloren we na een langdurige ziekte Eddy Bolderdijk, onze gewaardeerde collega-modelbouwer en goede vriend, die we in de afgelopen jaren regelmatig op bijeenkomsten en tentoonstellingen zagen, ondanks de grote afstand vanuit zijn woonplaats Assen. Ik heb zelf met Eddy nog enkele malen aan de telefoon mogen zitten en het was opvallend hoeveel optimisme en onverstoorbaarheid hij toonde. Hij had ondanks zijn ziekte nog plannen voor een nieuwe modelbaan, waar hij nog aan heeft gewerkt met zijn zoon Martijn (ook een van onze leden), maar het kwam er helaas niet meer van. Zijn sympathieke en opgewekte gezelschap wordt door ons zeer gemist.
Activiteiten
Leden van onze groep hebben deel genomen aan verschillende tentoonstellingen. Voor Henk Wust was het het laatste jaar dat hij op grote schaal naar tentoonstellingen zou komen. Hij ging het wat rustiger aan doen en heeft bij wijze van afscheidstoernee nog op verschillende shows in binnen- en buitenland zijn banen laten zien, ondermeer op Ontraxs, Rail2011 en in Genk (België). Ook in Chatham (Engeland) en op Deltaspoor (Rotterdam/Poortugaal) verscheen Henk met zijn werk (zie onder). Henk werd tijdens verschillende shows geassisteerd door Jan van Mourik, Derk Huisman en Jaap Stuurman.
Wigan Model Railway Show, December 2011
Rae Bridge was uitgenodigd bij de tentoonstelling in Wigan, Noord-Engeland, in december. Na een stormachtige oversteek naar Hull en een autorit van twee uur kwamen mijn broer Marcel en ik aan in Wigan, waar we door Stan Williams, Roger Christian, Garry Whiting en Bill Luty werden verwelkomd en de baan konden opzetten. Dit was echt een grote show met grote aantallen bezoekers. De meeste smalspoorbanen stonden gegroepeerd in één hoek samen met de publiciteitsstand van de 009 Society. Te oordelen naar de drukte bij de diverse smalspoorbanen was het een succesvolle show. Foto's van Mick Thornton (met toestemming gekopieerd van zijn website http://micksrovingreporter.blogspot.com/) en van mijn broer Marcel.
De 009 Society publiciteitsstand:
Rae Bridge bezocht door Roger en Matt Chivers:
Hull Miniature Railway Society’s Crumley & Little Wickhill Railway:
Valkenburg, September 2011
In Valkenburg waren wij present met Mouburg (Jan van Mourik), Nixnie (Ted Polet) en the Corn Mill (coproductie van Henk Wust, John & Jane Jacobs, en Derk Huisman). Tevens zagen we Jacky Molinaro met Vis-en-Artois, een mooie Franse baan in 0e.
Jacky Molinaro en Vis-en-Artois:
Billard railbus op Mouburg:
The Corn Mill (Henk Wust e.a.):
Deltaspoor, September 2011
Punta Marina en Rae Bridge waren uitgenodigd op Deltaspoor in Rotterdam/Poortugaal, door de organiserende vereniging Spijkspoor. Henk, Jan en ik gaven acte de présence.
Punta Marina (Henk Wust):
Rae Bridge (Ted Polet):
Modelbaan Spijkspoor:
Chatham, juni 2011
Henk werd in Chatham geassisteerd door Jan van Mourik en Jaap Stuurman. Jan had tevens Uivernest meegenomen. Ik had zelf nog het plezier om in Chatham op te duiken nadat mijn vrouw en ik met eigen vervoer (zeilboot) waren overgestoken.
Punta Marina (0-16.5, Henk Wust):
Raven's Rock (0-16.5), Tony Hill:
St. Etienne-en-Caux (H0e), Charles Insley:
Dutch Group meeting, 23 april 2011
Op 23 april kwamen we bij elkaar bij Daan Biessels in Goes. We waren 9 man sterk: Jan Mekenkamp, Rob Reinders, Jos de Klerk, Bert van Rhijn, Dick van Beek, Hans van der Linden, Jan van Mourik, Daan Biessels uiteraard en ikzelf. Daan had een indrukwekkende 'catering' geregeld om alle hongerige monden te voeden. Behalve om bij elkaar te komen was een tweede belangrijk doel de bezichtiging van de Bregenzerwaldbahn boven bij Daan. Nou, die mocht er wezen. We keken onze ogen uit naar het Alpenlandschap dat Daan in korte tijd heeft neergezet. Een baan met veel doorkijkjes en (heel belangrijk) veel gelegenheid om te rijden. Verder had Jan Mekenkamp had behalve rollend materieel ook zijn baan in aanbouw meegenomen, waarin heel ingenieus allerlei hoogteverschillen zitten. Op het eerste gezicht lijkt het een krakelingenbaan, maar de meeste bogen en hellingen zijn nodig om van verborgen sporen onderin de baan op het bovenniveau te komen. Ook viel het mechanische wisselbedieningssysteem van Jan op. Jos, Rob en Bert hadden rollend materieel meegenomen. Bert had een trio van diesellocomotieven gemaakt, die ondanks een heel verschillende oorsprong goed bij elkaar pasten. Jos had een aantal rijtuigen in H0e meegenomen die hij in Tsjechië had gevonden, voor een spotprijs. Tot slot had ik zelf mijn nieuwe demonstratiebaan meegebracht, die nodig moet worden afgebouwd voor Valkenburg in september. 's Avonds hebben we de dag afgesloten met de traditionele Chinese maaltijd...
Bregenzerwaldbahn (Daan Biessels):